26.3.2024

Kuvassa museotoimenjohtaja Hanna-Kaisa Melaranta. Kuva Hanna-Kaisa Melaranta
Jyväskylän kaupungin museotoimenjohtajaksi on valittu 1.6.2024 alkaen FM Hanna Kaisa Melaranta. Hän siirtyy tehtävään Varkauden kaupungin museotoimenjohtajan tehtävästä, jossa on toiminut vuodesta 2008.

Melarannan yli 20 vuotinen työura sisältää monipuolisesti museoalan tehtäviä, joista viimeiset 15 vuotta Varkauden museotoimenjohtajana. Melaranta toimii myös Suomen museoliiton, Alvar Aallon arkkitehtuuri- ja muotoiluperinnön matkailureitti ry:n sekä Työväen museoyhdistyksen hallituksen jäsenenä sekä Teollisuusperintöseura TICCIH Finlandin puheenjohtajana. Melaranta on valmistunut filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 2003 pääaineena etnologia, opintoihin sisältyi myös museologian aineopinnot sekä mm. sosiologian ja folkloristiikan opintoja.

Museotoimenjohtajan virka oli julkisesti haettavana helmikuussa ja virkaan saatiin 21 hakemusta. Ensimmäisellä haastattelukierrokselle valittiin viisi hakijaa, joista loppusuoralle etenivät tehtävään valittu Hanna-Kaisa Melaranta sekä Harjavallan kaupungin museojohtaja Henry Flinkman. Päätöksen virkavalinnasta teki 26.3.2024 Jyväskylän sivistyspalvelujen toimialajohtaja Eino Leisimo.

Museotoimenjohtaja toimii Jyväskylän kaupungin museopalveluiden sekä kahden museoyksikön, Jyväskylän taidemuseon ja Keski-Suomen museon, johtajana. Jyväskylän kaupungin museopalvelut koostuvat kolmesta museosta Jyväskylän taidemuseota, Keski-Suomen museosta ja Suomen käsityön museosta. Jyväskylän taidemuseo ja Keski-Suomen museo ovat alueellisia vastuumuseoita ja Suomen käsityön museo valtakunnallinen käsityön vastuumuseo. Keski-Suomen museo muodostaa lisäksi yhdessä Alvar Aalto säätiön hallinnoiman Alvar Aalto -museon kanssa kesällä 2023 avautuneen Aalto2-museokeskuksen, joka on arkkitehtuurin, muotoilun ja kulttuuriperinnön ainutlaatuinen kohtaamispaikka.

Lisätietoja:

Jyväskylän kaupunki,