10.4.2024

Mikko "Peltsi" Peltola roskapussien kanssa. Kuva Johanna Kannasmaa / Yle
Ylen Miljoona roskapussia kampanja järjestetään myös tänä keväänä. Kampanja käynnistyy 15.4., jolloin Ylen roskalaskuri aukeaa. Roskapussimääriä voi ilmoittaa roskalaskuriin koko kampanjan ajan 5.6. asti. Kerää siis roskat reitiltäsi ja ilmoita keräämiesi roskapussillisten määrä roskalaskuriin Jyväskylän kohdalle.

Suuret siivoustalkoot pidetään 7.5.

Kampanjan aikana järjestetään tuttuun tapaan tempauksia asuinympäristön siistimiseksi. Jo perinteeksi muodostuneet siivoustalkoot järjestetään tänä vuonna 7.5. Kokoa oma talkooporukka kasaan ja ilmoita porukkasi mukaan siivoustalkoisiin 30.4. mennessä. Kerätkää roskat ympäristöstä ja toimittakaa roskapussit ilmoittautumisen yhteydessä ilmoitetulle bussipysäkille. Muistakaa ilmoittaa roskapussien määrä Ylen roskalaskuriin.

Talkoopäivän jälkeen kaupunki kerää roskapussit ja toimittaa ne Mustankorkean jäteasemalle, joka tukee talkoita vastaanottamalla roskat ilmaiseksi. Tarkemmat ohjeet ja ilmoittautuminen Japa ry:n sivuilla: https://www.japary.fi/siivoustalkoot/.

Myös Jyväskylän peruskouluissa talkoillaan samana päivänä.

Yhteisölliset roskalenkit starttaavat 7.5. Kortteliklubilta ja Piippurannan klubilta

Mikä olisikaan mukavampi tapa osallistua roskienkeruuseen, kuin yhdessä liikkuen. Lenkillä liikkuminen, kevyt jumppaaminen ja roskien keruu yhdistyvät mukavassa seurassa. Lenkin jälkeen jokainen ilmoittaa kerätyt roskapussimäärät Ylen roskalaskuriin. Lenkille ei tarvitse ilmoittautua erikseen. Tarkemmat tiedot: https://www.jyvaskyla.fi/ymparisto/miljoona-roskapussia

Lainaa roskapihdit kirjastosta

Roskapihtejä voi lainata tietyiltä kirjastoilta kampanjan ajan. Nouda siis roskapihdit lainaan, kerää roskia ja ilmoita keräämiesi roskapussien määrä Ylen laskuriin. Pihtejä voi lainata seuraavista Jyväskylän kaupungin kirjastoista:

• pääkirjasto
  • Keltinmäen lähikirjasto
  • Kortepohjan lähikirjasto
  • Palokan aluekirjasto
  • Halssilan lähikirjasto

Jyväskyläläiset keräsivät viime vuonna 7 691 pussillista roskaa ympäristöstä

Jyväskyläläiset tekivät vuosi sitten kampanjan aikana ison työn keräämällä lähes 8 000 pussillista roskia pois ympäristöstä. Jyväskylässä kerättiinkin suurista kaupungeista eniten roskaa asukaslukuun suhteutettuna. Koko Suomessa kampanjan aikana kerättiin viime vuonna yhteensä noin viisi miljoonaa litraa roskaa, eli 210 000 roskapussillista.

– Ehkä pieni kilpailuhenkisyys siivittää Jyväskylän tänäkin vuonna yhtä hyvään tulokseen. Pääasia kuitenkin on, että ympäristöön heitetyt roskat vähenisivät. Haastankin kaikki mukaan kampanjaan yhteisen ja ennen kaikkea siistin kaupunkiympäristön puolesta, Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto kannustaa.