Hyppää pääsisältöön
Kuva
Vahva muotokieli yhdistää Cerámica-näyttelyn keraamikkoja. Kuva Katja Hagelstam
Pääsisältö

Vahva muotokieli yhdistää nicaragualaisen keramiikan ja kansainvälisesti tunnetun keramiikkataiteilija Heini Riitahuhdan. 

Keramiikkataide elää ja kukoistaa pienessä San Juan de Orienten kylässä, Nicaraguassa, Väli-Amerikassa. Sen juuret ovat syvällä maan omassa historiassa, ajassa ennen 1500-luvun espanjalaisia konkistadoreja. Vahvan muotokielensä ansiosta nicaragualaisten keramiikkojen työt ovat valloittaneet yhdysvaltalaisten gallerioiden ja eurooppalaisten museoiden kävijöiden sydämet. Nyt nicaragualaiseen keramiikkaperinteeseen ja tämän päivän taidekeramiikkaan on mahdollisuus tutustua Suomen käsityön museossa Jyväskylässä. 

Paula Blomster on Nicaraguan suuri ystävä, joka on osallistunut jo vuosia Suomen ja Nicaraguan välisiin yhteistyöhankkeisiin, mm. kehitysaputyöhön.  Vuonna 2006 hän järjesti Tanskan Keramiikkamuseoon nicaragualaisen keramiikkanäyttelyn ja 2009 Arabian taideosaston näyttelyn, jonka yhteydessä hän tutustui keraamikko Heini Riitahuhtaan.  Riitahuhtaa kiinnostaa maailman kansantaide kaikissa muodoissaan, mutta erityisesti nicaragualainen keramiikka on lähellä hänen sydäntään. Vielä hän ei ole haaveistaan huolimatta päässyt sinne matkustamaan, mutta maasta inspiroituneena hän teki Cerámica-näyttelyyn Nicaragualle omistetun taideteoksen.

Keramiikalla köyhyyttä vastaan

Nicaragualaiset loistokkaasti metallioksideilla koristellut keramiikkaesineet olivat esikolumbisen yhteiskunnan arvostetuimpia ja niitä käytettiin uskonnollisissa seremonioissa. Siten ne koristeltiin pohjaa myöten, sinne minne ihmissilmä ei nähnyt. Espanjalaiset valloittajat kokivat seremonialliset työt pakanalliseksi, ja niiden tuottaminen kiellettiin. Savea työstettiin vain paljaaksi käyttökeramiikaksi vuosisatojen ajan aina 1970-luvun lopulle saakka, jolloin muovi syrjäytti keramiikan käyttöesineissä. 

Keraamikkojen ahdinkoa helpottamaan San Juan de Orienteen perustettiin koulutuskeskus, jonka kurssilaisille opetettiin perinteistä, mutta ammattimaista keramiikan valmistamista ja koristelua. Nykyään San Juan de Orienten kyläläisistä 95% saa ainakin osan elannostaan keramiikasta. Vuosisatojen aikana työmenetelmät eivät ole suuresti muuttuneet, ja useiden työvaiheiden kautta erittäin karkeasta punasavesta saadaan keramiikkaan silkinpehmeä koristeltu pinta. Tuloksena on uniikkeja töitä, joiden selkeä identiteetti yhdistää ne vain yhteen kylään maailmassa. Cerámica -näyttelyssä on töitä 13 nicaragualaiselta keraamikolta, joiden teoksissa inspiraatio on löytynyt paitsi perinteisestä keramiikasta, myös pelkistetystä geometriasta sekä Nicaraguan vehmaasta luonnosta. 

Suomi on tehnyt kehitysyhteistyötä Nicaraguassa kymmenien vuosien ajan. Maan keramiikkaperinteen elvytys on ollut apuna köyhyyden ongelmia ratkottaessa. Suurin osa Cerámica-näyttelyyn teoksista on myytävänä ja lisäksi nicaragualaista keramiikkaa on myynnissä museokaupassa. Myyntituotto tilitetään suoraan San Juan de Orienten kylään tekijöille. 

Cerámica-näyttelyn nicaragualainen keramiikka edustaa kahta eri keramiikkatyyliä. San Juan de Orienten kylässä eniten arvostetaan precolombino -tyyliä, jonka inspiraatio löytyy vanhoista, esikolumbisista töistä. Creacion libre -tyyli syntyi myöhemmin, vasta 1990-luvun puolivälissä. Sen kuvamaailma saa elonsa Nicaraguan vehmaasta luonnosta tai on yksinkertaistetun geometrinen. 

Suomalaista nykykeramiikkaa nicaragualaisen perinteen rinnalla

Heini Riitahuhta (s. 1975) on suomalaisen nykykeramiikan kansainvälisimpiä tekijöitä. Riitahuhdan keramiikkainstallaatiot seuraavat geometrisuudellaan Ruth Brykin jalanjälkiä. Teokset muodostuvat kuusikulmaisista keramiikkapaloista, joista jokainen on oma taiteellinen maailmansa. Heksagonit on maalattu, lasitettu ja poltettu parhaimmillaan neljään kertaa. Kerroksellinen syvyys sekä kauneuden kepeys ovat valloittaneet kansainvälisiä gallerioita jo vuosia ja nyt Suomen käsityön museon kävijöillä on mahdollisuus saada lähikosketus töihin. 

Heini Riitahuhta työskentelee Arabian taideosastolla itsenäisenä taiteilijana ja on Taideosastoyhdistys ry:n jäsen. Riitahuhta aloitti muotoilijana ja koristesuunnittelijana Arabialle heti valmistuttuaan taiteen maisteriksi vuonna 2002 Taideteollisesta korkeakoulusta. Nykyään hän tekee pääasiallisesti tilaan sijoittuvia keramiikkareliefejä. Työskentelyn pohjana on hänen oma kehittämänsä heksagon-rakenne. Jyväskylän näyttelyyn Riitahuhdan näyttäviä heksagon-keramiikkareliefejä saapuu kolme, joista yksi on valmistettu juuri Cerámica-näyttelyä varten. 

Riitahuhdan kädenjälki on tullut tutuksi Arabian tuotteissa, joita hän on suunnitellut jo vuodesta 1998 alkaen ja hänen ominaisella piirrostyylillään on syntynyt Arabialle useita erilaisia kukkakoristeita. Viimeisin työ oli Suomi 100 mukikokoelmasta tuttu Huvila-kuvio. Vuonna 2019 Huvila laajenee kokonaiseksi astiasarjaksi.

Cerámica-näyttely Suomen käsityön museon Aulagalleriassa 15.12.2018–12.5.2019. Aulagallerian näyttelyyn on maksuton pääsy.

 

Cerámica -näyttelyn nicaragualaiset keraamikot työskentelevät videolla ateljeessaan. Videon tekijä hewsie22/Nicaraguan ceramists

Cerámica

Näyttely Aulagalleriassa 15.12.2018–12.5.2019

Lisätietoja:

Mikko Oikari, näyttelyintendentti, Suomen käsityön museo
p. 050 553 3880, mikko.oikari [at] jkl.fi 

Asiasanat:  
Suomen käsityön museo
näyttely
Aulagalleria
keramiikka
Nicaragua