Katja Rauhamäen lasitaidetta Materia virtaa -näyttelyssä. Kuva Katja Rauhamäki

Materia virtaa -näyttelyssä esitellään yhdistyksen jäsenten monipuolista materiaalien hallintaa. Neljä taiteen tekijää kertoo näyttelyssä omien teostensa kautta kuinka hiekka, savi, villa ja puu virtaa ideoinnin ja työprosessien kautta valmiiksi teoksiksi.

Anitta Asunta-Plane käyttää materiaalina kivisavea, joka levytekniikalla, piirrustusten, kaavojen avulla muotoutuvat teokseksi. Pinta saa kangasmaisen ilmeen grafiitti tekniikalla ja geometrisillä kuvioilla. Luonnonoksiidit antavat lasitteen avulla sävyt, hohdon, kiillon. Rakupoltto ja savu viimeistelevät hapetuksen ja pelkistyksen avulla taideteokset, joka ovat lopulta aina yllätys. Aiheena on Suomen luonto nähtynä 35 Ranskassa eletyn vuoden jälkeen.

Katja Rauhamäki käyttää materiaalina vanhaa ikkunalasia, jonka käyttöön hän on erikoistunut. Uudelleen sulattamalla lasi saa uusia muotoja ja siitä syntyy teoksia, joissa hauras lasi leikittelee valon kanssa vuoropuhelussa.

Marianne Tiitinen-Ritvanen käyttää materiaalina kierrätettyä peililasia ja puuta. Tunnelmissa-teossarja heijastaa tunteet ja tunnelmat eri suuntiin.

Leena Sipilä käyttää materiaalina pääasiassa villaa, johon yhdistää ennakkoluulottomasti uusia materiaaleja. Näissä teoksissa hän on yhdistänyt teräsverkkoa, betonia ja valokuvaa.

Materia ry on keskisuomalainen vuonna 2011 perustettu muotoilu- ja taideteollisuusalan ammattilaisten verkosto. Toteutamme yksilöllisiä tuotteita, tilaustöitä, liikelahjoja sekä
asiakkaalle räätälöityjä kurssi-, luento- ja ohjauspalveluja.

Materia on keskisuomalaisen muotoilun ja taideteollisuuden puolestapuhuja. Yhdistyksen tavoitteena on tarjota keskisuomalaisille materiaalipohjaisen taiteen, taidekäsityön ja
käsityömuotoilun ammattilaisille väylä verkostoitumiselle. Yhteistyön avulla synnytetään toimintaa: näyttelyitä, messuosallistumisia ja koulutusta.

www.materiary.fi

Materia virtaa

Näyttely Suomen käsityön museon Näytönpaikassa 27.8.–20.10.2019

Näytönpaikan näyttelyitä voi ihailla kellon ympäri Kilpisenkatu 12 näyteikkunoissa.

Raija Manninen, museolehtori, Suomen käsityön museo
p. 040 502 2887, raija.manninen [at] jyvaskyla.fi