Hyppää pääsisältöön
Kuva
Hanneriina Moisseinen: Letittäjä (2023), sarjakuva, värikynät paperille, sivunro 2. Kuva Hanneriina Moisseinen
Pääsisältö

Sarjakuvataiteilija Hanneriina Moisseinen on hyödyntänyt teoksissaan ompelua ja muita käsityötekniikoita jo parin vuosikymmenen ajan. Ommeltuja sarjakuvia -näyttely sisältää poimintoja Moisseisen vanhemmista teoksista sekä aivan uusia, julkaisemattomia teoksia. Näyttelyn erikoisuutena on sarjakuvia yhdistävä käsityöteema, joka ilmenee sekä materiaalivalinnoissa ja tekniikassa että aiheissa.

Sarjakuvia tekevät ompelemalla vain harvat, kenties tekniikan aikaa vievän luonteen vuoksi. Toisaalta ompelutekniikka sarjakuvissa herättää uteliaisuuden: miltä ommellut sarjakuvat näyttävät tilassa? Miten on mahdollista kertoa tarinoita ompelemalla? Miten ompelutekniikka vaikuttaa sarjakuvan lukutapaan verrattuna piirrettyyn kerrontaan ja miten tunteet välittyvät ommelluista kuvista?

  - Olen käyttänyt ompelutekniikkaa 2000-luvun alusta alkaen, jolloin valmistuin kuvataiteilijaksi ja jolloin teokseni olivat vielä kaikkea muuta kuin sarjakuvaa. Ensimmäinen teokseni, johon ompelin osan sivuista, oli nimeltään Setit ja partituurit ‒ häpeällisiä tarinoita (2010). Teos sisältää kokoelman tosijuttuja, joihin jollain tavalla liittyy häpeän tunne. Keräsin tarinat itse matkaamalla ympäri Suomea, muun muassa Jyväskylästä, Moisseinen kertoo.

  - Päätin toteuttaa osan kirjan sivuista ompelemalla innostuttuani vanhoista huoneentauluista. Pohdin, minkälaisen elämän on esimerkiksi elänyt ihminen, joka ompelee huoneentauluun lauseen ”Opi kärsimään valittamatta” ja ripustaa sen seinälleen.

Näyttelyssä on mukana mm. sarjakuvainstallaatio Liinatie, joka koostuu lyijykynällä piirrettyjen sarjakuvasivujen lisäksi käspaikoille kiinnitetyistä sarjakuvaoriginaaleista. Ommellut kuvat vievät kerronnan alitajuisemmalle, syvien tunteiden tasolle, piirrettyjen sivujen kertoessa tarinaa reaalitodellisuuden tapahtumien kautta.  

Näyttelyn ommelluissa sarjakuvissa kahlataan läpi häpeäntunteita, kerrotaan tositarina isän selittämättömästä katoamisesta ja tarkastellaan ihmisten ja eläinten keskinäistä huolenpitoa ja selviytymistä sodan jaloissa sekä pohditaan sukupuolirooleja. Osa näyttelyn teoksista on toteutettu yhteistyössä E.L. Karhun ja Sanna Karlströmin kanssa.

Näyttelyä on tukenut Taiteen edistämiskeskus.

Huomioithan, että Ommeltuja sarjakuvia -näyttelyssä käsitellään aiheita elämän kaikilta kolkilta, ja osa teoksista voi herättää lapsissa kysymyksiä. 

Hanneriina Moisseinen

Hanneriina Moisseinen (s. 1978 Joensuu), on kuvataiteilijataustainen sarjakuvataiteilija ja taiteen maisteri. Moisseinen on julkaissut useita sarjakuvakirjoja omaperäisistä teemoista, jotka sijoittuvat henkilökohtaisen ja yhteisen muistin leikkauspisteisiin. Näistä tunnetuimpia ovat ihmisen selittämätöntä katoamista käsittelevä Isä (2013) sekä eläinten, nuoren evakkonaisen ja järkensä menettäneen sotilaan vaiheita jatkosodassa kuvaava Kannas (2016).

Moisseinen on palkittu Suomen sarjakuvaseuran Puupäähattu -palkinnon lisäksi muun muassa Sarjakuvataiteen valtionpalkinnolla, Suomen Taideyhdistyksen William Thuring -nimikkopalkinnolla ja Kalevalaseuran Akseli Gallen-Kallela -tunnustuspalkinnolla. Moisseinen on pitänyt näyttelyitä noin 20 eri maassa ja hänen sarjakuvateoksiaan on käännetty useille eri kielille. 

Alasivu

Ommeltuja sarjakuvia – Hanneriina Moisseinen

Näyttely Suomen käsityön museossa 20.4.–2.6.2024. 

Museo on avoinna ti-su klo 11-18. Poikkeuksia aukioloissa pyhäpäivinä. 

Lisätietoa näyttelystä

Mikko Oikari, intendentti, Suomen käsityön museo
p. 050 553 3880, [email protected]

Hanneriina Moisseinen, www.cargocollective.com/moisseinen