Teemu Järvi Illustrationin luontoaiheisia tuotteita Suomen käsityön museon Ikkunagalleriassa kesällä 2019. Kuva Katja Lösönen

Luontoa Suomesta -myyntinäyttely kerää kesän ajaksi Ikkunagalleriaan suomalaista luontoaiheista käsityötä ja muotoilua. Keramiikan toinen luonto -näyttelyn kuvanveistäjät Ville Heimala ja Aura Kajas tuovat omat tuotteensa osaksi kesän myyntinäyttelyä. Lisäksi myynnissä on Teemu Järvi Illustrationsin luontoaiheisia tuotteita, KARINA Jewelleryn koruja sekä Design by KIETO -puukoruja.

Ville Heimala "Luonto on aina ollut minulle hyvin tärkeä, ja se näkyy vahvasti teoksissani. Taustalla vaikuttaa ennen taidealalle suuntautumistani suoritettu maisterin tutkinto biologian alalta. Minua kiinnostaa ympäröivän luonnon vaikutus taiteen kehittymiseen osana kulttuuria ja alkuperäisimmillään se on nähtävissä luonnonkansojen parissa. Erityisen kiinnostavia ovat luonnon aiheuttavat tuntemukset ihmisissä ja miten ne ilmenevät heidän tekemässään taiteessa.
Omaan taiteelliseen ilmaisuuni vaikuttavat etenkin Suomen luonto ja suomensukuisten kansojen kulttuurihistoria, mutta myös muiden kulttuurien muotokieli ja ajatusmaailma. Minusta on kiehtovaa liittää mystisiä elementtejä luonnontieteeseen ja luoda niiden avulla jotakin uutta. Kokoan keramiikkateokseni usein korkokuvista ja mosaiikista."
villeheimala.fi

Aura Kajas "Oman työskentelyni keskeinen inspiraatio on eläinkunnan loputon muotojen ja tekstuurien kirjo. Lisäksi minua kiinnostavat eläimiin jo esihistoriallisista ajoista lähtien liitetty symboliikka sekä ihmisen tarve tulkita eläinten ominaispiirteitä sekä lajiemme välisiä kohtaamisia.
Joskus luonto tuntuu maailmalta täynnä mysteerejä ja salaisuuksia. Ihminen voi kurkistaa siihen sisään saamatta koskaan tietää ihan kaikkea. Luonto on kautta aikojen ruokkinut mielikuvitustamme, se on pelottanut ja ihastuttanut."
aurakajas.com

Teemu Järvi Illustrations on vuonna 2012 perustettu muotoiluyritys, jonka tuotteita ovat taiteilija Teemu Järven luontoaiheiset julisteet, taidegrafiikka ja käyttöesineet. Teemu Järven työt kumpuavat tekijänsä vuosien varrella kertyneestä luontokokemuksesta: suuren osan vuodesta metsässä ja vesillä viettävä Järvi tuntee suomalaisen luonnon vivahteikkaat piirteet. Perinteisillä työskentelytavoilla kuten ruokokynällä syntyy tuotteita, jotka rakentavat sillan kiireisestä urbaanista arjesta ikiaikaiseen, rauhoittavaan luontoon. Kaikki Teemu Järvi Illustrations -tuotteet on valmistettu korkealaatuisista, ympäristöystävällistä materiaaleista.
www.teemujarvi.com

KARINA Jewelleryn korut valmistetaan käsityönä Tampereen Nekalassa sijaitsevalla työtilalla. Suunnittelun ja valmistuksen takana on korumuotoilija Anni Kaita-aho. Korujen suunnittelussa Annia inspiroivat arkkitehtuurisuus, yksinkertaistaminen, perinteisen ja tuoreen korumuotoilun yhdistäminen sekä luontoaiheet. Tuotteissa yhdistyvät klassinen pohjoismainen korumuotoilu ja uusi muotoilu oivaltavalla tavalla. KARINA- korujen valmistuksessa noudatetaan vastuullisuutta sekä läpinäkyvyyttä. Tuotteet valmistetaan laadukkaista materiaaleista joiden alkuperä tiedetään. Valukappaleet (tuotteiden rungot) tulevat Kouvolasta Kultataide- yritykseltä. Valuhopea on 80% kierrätettyä ja Pronssi 89% kierrätettyä. Tuotteet valmistetaan käsityönä Tampereen pajalla valukappalesta sekä korunosista. Tuotteet pakataan KARINA-logolla varustettuihin ekorasioihin.

Design by KIETO viettää tänä keväänä 1-vuotisjuhlaansa. Puukorujen tyylistä vastaa se ihan tavallinen Hiltunen eli joensuulainen kuvittaja Annika Hiltunen, joka on ennättänyt kuvittaa urallaan valtavan määrän vaikka mitä ihanaa talouspapereista postikortteihin ja kankaista designvaatteisiin. Design by KIETO -korut ovat värikkäitä ja näyttäviä, sillä iloisen kutkuttava olotila saa näkyä kauas ja kestää pitkään. Kuten myös koruissamme käytetyt ekologiset, myrkyttömät värit, joilla on korkea UV-säteilyn kesto.
designbykieto.fi

Luontoa Suomesta

Näyttely Suomen käsityön museon Ikkunagalleriassa 24.5.–1.9.2019

Mikko Oikari, intendentti, Suomen käsityön museo, mikko.oikari [at] jyvaskyla.fi, p. 050 553 3880